17 Ocak 2013 Perşembe

Yeni YÖK Yasa Tasarısı

Merhaba,
Bir akademisyen olarak son günlerdeki konumuz yeni yök yasa tasarısı. Detayları aşağıdaki linkte ilgilenenler için: http://yeniyasa.yok.gov.tr/files/deaed4775cb01c29786a7dda47c57672..pdf .
Ne yazık ki yeni yasa var olan sorunları çözmekten çok uzak. Akademisyenliğin her aşamasındaki çalışanlar için artık yeni sorunlar oluşacağa benziyor. Tabi taslak yasalaşırsa ki umarım yasalaşmaz. Maddelerden bazılarını aşağıda sıraladım: 
"Genel Kurul, Türkiye Yükseköğretim Kurulu üyelerinden oluşur. Başkan dahil yirmi bir üyeden oluşan Genel Kurul, Kurulun en üst karar organıdır. Üyelerden yedisi Cumhurbaşkanı; yedisi üst düzey kamu görevlileri veya profesör unvanına sahip öğretim üyeleri arasından Bakanlar Kurulu; yedisi kendi üyesi olmayan profesörler arasından
Rektörler Kurulu tarafından seçilir" 
ya da alternatif olarak 
"Genel Kurul, Türkiye Yükseköğretim Kurulu üyelerinden oluşur. Başkan dahil yirmi bir üyeden oluşan Genel Kurul, Kurulun en üst karar organıdır. Üyelerden beşi, siyasî parti gruplarının üye sayısı oranında belirlenecek üye sayısının ikişer katı olarak gösterecekleri profesör adaylar arasından, her siyasî parti grubuna düşen üye sayısı esas alınmak suretiyle Türkiye Büyük Millet Meclisi; beşi Cumhurbaşkanı; beşi üst düzey kamu görevlileri veya profesör unvanına sahip öğretim üyeleri arasından Bakanlar Kurulu; altısı kendi üyesi olmayan profesörler arasından Rektörler Kurulu tarafından seçilir."
  
 Bilim yönetiminde siyasi kişilerin ağırlıklı olarak bulunması ve bilim yapanların kendi  içlerinden olmayan, onların yaşadığı sorunları anlamayan kişilerin inisiyatiflerinde olmaları  bilimselliğin kaybolmasına neden oluyor diye düşünüyorum.
Diğer bir madde:
"Araştırma görevlilerinden, atandığı tarihten itibaren yüksek lisans için azami üç yıl, doktora için azami altı yıl, toplamda azami dokuz yıl içinde doktora ve sanatta yeterlilik eğitim-öğretimini başarı ile tamamlayamayanların yükseköğretim kurumları ile ilişiği kesilir.
Doktoralarını başarıyla tamamlayan araştırma görevlileri, doktoralarını tamamladıkları
tarihten itibaren bir yıl daha araştırma görevlisi olarak çalışabilirler. Bu sürenin sonunda kadroyla ilişikleri kesilir."
Bu yasaya göre 9 yılda doktora biterse, 1 yıl sonra işsiz kalma garantisi veren bir iş. Kim yapmak ister acaba? İnsanlar evliler düzenleri var, çocukları var istediği an kalkıp bir yerden bir yere taşınmak o kadar kolay mı? Hele de tüm okullar kollarını açmış sizi beklemiyorsa. Diyelim ki gitmeye karar verdiniz yeni yasaya göre gitmek de kolay değil aslında(Bakınız 52 maddenin 3. fıkrası)
Ve daha bir çok madde var bu şekilde tartışılacak. Bu konu ile YÖK'ün yaptığı çalıştayları izlemiştim. Orada bir çok öneri vardı ama hiç biri dikkate alınmamış. Bekleyeceğiz ve göreceğiz bakalım ne olacak halimiz...



0 comments:

Yorum Gönder

Gelin beğendiklerinizi ve beğenmediklerinizi konuşalım...