20 Mart 2013 Çarşamba

Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğu (DEHB)

Özlem sürücü
 Öğretmenimiz özellikle son zamanlarda Şimal Deniz'in sınıf içi etkinliklerde dikkatinin dağınık olduğunu ve hareketli olduğu konusunda bizimle konuşunca bu konu ile ilgili kitap okumaya karar verdim ve Dr. Özlem SÜRÜCÜ 'nün "Anababa- Öğretmen Elkitabı_Dikkat Eksikliği  Hiperaktivite Bozukluğu" adlı kitabını okumaya başladım. Şimal'in sıkıntısı her şeyi hemen başlamak veya bitirmek istemesi. Görevin nasıl yapıldığı ile ilgilenmiyor. Peki nedir dikkat eksikliği nedeni nedir? Hem bir eğitimci hem de anne olarak bu kitabı okumanızı tavsiye ediyorum. Ama siz de benim gibi almadan önce biraz fikir edinmekten hoşlanıyorsanız bazı kısımları sizinle paylaşmak istiyorum:
 DEHB'te temel sorun nedir? "Herhangi bir olaya tepki vermeden önce bunun uygun olup olmadığına karar verebilmek için öncelikle yanıtımızı belirli bir süre boyunca durdurmamız gerekir. Bu süre bazen birkaç saniye, bazen günlerce sürebilir ve pasif değil aktif bir süreçtir.Bu sistemin iyi çalışması birden fazla merkezin uyumlu bir şekilde işlemesiyle mümkün olur. DEHB olan bireylerde bu sitemde sorun vardır. Bir şey yapmadan önce düşünmeleri için gerekli süre boyunca durmalarını sağlayan sistem iyi çalışmaz. Bu nedenle de akıllarına gelen şeyi hemen yaparlar, ancak yaptıktan sonra uygun olup olmadığını görebilirler.
.....
 Bu bozukluğun 3 temel belirtisi vardır:
  1. Dikkat eksikliği
  2. Aşırı hareketlilik
  3. Dürtüsellik
Bir kişide dikkat eksikliği hiperaktivite bozukluğunun varlığından söz edebilmek için 
  • 7 yaştan önce başlamış olmalı
  • Kalıcı ve sürekli olmalı (en az 6 aydır)
  • Birden fazla ortamda görülmeli (hem okul hem ev)
......
Dikkat eksikliğinde temel sorun kişinin belirli bir şeyle ilgilenirken o sırada içinden gelen başka bir şey yapma isteğine engel olamamasıdır."
  Kitap sadece bu tür sorunları olan çocuklara nasıl yaklaşmamız gerektiği konusunda değil, öncelikle çocuklarımıza karşı bizim yaklaşımlarımızın sağlıklı olması için anne babayı eğitici kısımlara sahip. Ek olarak, öğretmen ana baba çocuk ortaklığı, akademik başarı sorunları için okulda yapılabilecekler, davranış sorunları için okulda yapılabilecekler,ev ödevleri, sosyal ilişkiler , oyunlar, hobiler ve diğer etkinlikler gibi bölümleri de  var.
Kitapta, dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğu olan çocuklar için uygun olmayan etkinlik televizyon seyretmek diyor ve ekliyor bu çocukların ders başında kısa sürede sıkılmalarına rağmen televizyon başında çok uzun süre geçirmeleri anababaları şaşırtıyor. Bu kadar uzun süre televizyon izliyorlar iken nasıl dikkat dağınıklığı olabiliyor diye. Ancak bu sorunun yanıtının televizyonun kendine özgü yapısında olduğunu söylüyor Dr. Özlem Sürücü. "Televizyon en monoton programlarda bile, görüntünün ekranda kalma süresi 3 saniyedir. Reklam, magazin ya da çocuk programlarında bu süre daha da kısadır. Bu nedenle televizyon izlerken gereken dikkat süresi en fazla 3 saniyedir. İzlenen şey her 3 saniyede bir değiştiği için televizyon izlemek uzun süre zihinsel çaba ve etkinlik gerektiren bir etkinlik değildir.
Yapılan araştırmalar fazla televizyon izlemenin çocukların dikkat sürelerini kısalttığı gösterilmiştir. her 3 saniyede bir değişen, sürekli hareket ve canlılık içeren televizyon programlarını çok fazla izleyen çocuklar gerçek dünyalarının da aynı şekilde olmasını bekliyorlar. Ev ve sınıf ortamı fazla durağan ve sıkıcı gelmeye başlıyor."
Sonuç olarak kitapta bu ve benzeri bir çok sorunuza yanıt bulabilirsiniz. Bence kitabın tek eksi yanı boyutları. Biraz büyük olduğu için, yıpratmadan yanınızda taşıyıp okuyabilmeniz zor oluyor. Herkese iyi okumalar...

0 comments:

Yorum Gönder

Gelin beğendiklerinizi ve beğenmediklerinizi konuşalım...