28 Ağustos 2017 Pazartesi

Groningen'de ilk günler



Yeni bir yer, yeni bir düzen. Türkiye'de alıştığımız bazı şeyler burada farklı. Mesela ne mi? Anlatayım: Geldiğimiz gün önce markete gittik,  bir şeyler almak lazım. Aldık, geldik kasaya. Poşet ya da çanta alırsanız ücretli. Hatta normal dükkanlarda da ücretsiz vermek yasakmış. Ya çantanızı yanınızda götüreceksiniz ya da alacaksınız. İlk gün bir tane edindik ve onu kullanıyoruz. Bu şekilde doğada yok olması çok uzun zaman alan poşetleri daha az kullanmış oluyoruz. Doğaya ve ekonomiye katkı sağlanıyor ve alışınca da insan ne çok poşet tüketiyoruz Türkiye'de demekten kendini alamıyor.

İkinci farklılık çöp konusunda. Çöpünüzü götürüp istediğiniz yere atamıyorsunuz. Bir kartınız oluyor, üzerinde yazan numaranın olduğu çöp kutusuna onu okutarak açıp çöplerinizi atıyorsunuz. Çöpler cam, kağıt ve genel olarak ayrılıyor. Genel çöpler için gri renkli konteynerler var. Cam ve kağıt için ise sarı ve mavi renkli ve tekstil için de pembe renkli konteynır mevcut, inşaat atıkları için de özel yerler varmış. Gidip oraya verme hakkınız varmış ama yılda üç kereden fazla olursa ücrete tabi anladığım kadarıyla. http://fleximap.groningen.nl/gnmaps/containers/ websitesinde 'Zoeken'e tıklayıp adres bilgilerini girerek çöp atacağınız konteynırları görmeniz mümkün.
 Eğer kira sözleşmesini her şey dahil yapmadıysanız bazı vergi ödemeleri yapmanız gerekiyor. Çöp vergisi, kanalizasyon vergisi ve su vergisi gibi.  Ayrıca gaz ve elektrik için düzenli her ay belirli ödeme yapılıyor.  Yıl sonunda fazla harcama yaptıysanız ekstra para ödüyormuşsunuz. Eğer az ise de fazla ödediğinizi geri alıyormuşsunuz. Su ödemeleri de benzer şekilde. Su oldukça temiz ve musluktan su içebiliyor.
Bu arada buraya geldiğinizde gitmeniz gereken yerlerden biri "International Welcome Center North (IWCN)". Tabi randevu ile gidiliyor. Okul IWCN'ye haber veriyor onlarda mail ile sizden bazı belgeler istiyor ve asıllarını da yanınızda getirmenizi talep ediyor ve geliş tarihinize göre randevu oluşturuluyor. Bu ziyaret önemli çünkü  BSN denilen numarayı alıyorsunuz ki bir çok iş bu numara ile yapılıyor. Ayrıca oturma izni kartınızı da yine IWCN'den teslim alıyorsunuz. Burada yapılan işlem ile aslında belediyeye kayıt olmuş oluyorsunuz. Bu kayıt esnasında size en geç 4 ay içinde sağlık sigortası yapmanız gerektiği söyleniyor. Ama önce banka işlerini çözmelisiniz ki ödemeler kolay olsun.
BSN aldığınızda banka hesabı açabilirsiniz. Tabi oraya giderken de bazı belgeler götürmeniz gerekiyor. Bunların ne olacağı konusunda IWCN'den size verilecek olan kitapta bilgiler var. Ben BSN dışında, kira sözleşmemi, aldığım bursu gösteren belgeyi götürdüm ve sorunsuzca hesabımı açtırdım. Hesap açma işlemi sonrasında 5 iş günü içinde posta ile kartınız şifreniz gibi bilgiler ayrı ayrı gönderiliyor size.
Bu arada bir de okulun International Service Desk'i sizi randevu ile çağırıp onlar da bir takım broşürler veriyor size. Tabi orada ben sağlık sigortasını sordum. https://www.aonstudentinsurance.com/students/en/ bu adresten online olarak sağlık sigortası yaptırıyorsunuz. Sonrasında da doktor için ismi 'huisart' olan bir çeşit aile doktoruna kayıt olmanız gerekiyormuş. Bu kayıt işini yaptırmadık henüz. Detayları yazarım.
Önemli bir bilgi daha: Çocukla geliyorsanız aşı kartlarınızı getirmeyi unutmayın. Posta ile bir mektup geldi ve varsa bunların fotokopisi istendi. Ayrıca yine mektup ile haber verip eve bir hemşire gönderdiler. Aşılar tam mı bilgi almak için. Bu arada tüm yazışmalar Flemenkçe ama neyse ki google çeviri var. Bir de resmi işleri yapmak için DigiD almanız gerekiyor şu siteden https://digid.nl/aanvragen. Onun sayesinde bir çok resmi kurumla yazışmanız mümkün. tabi almak için BSN numaranız olmalı.
Okul meselesi ile ilgili ayrıca yazacağım sanırım. Şimdilik bu kadar. İlk gözüme çarpan farklılıklar bunlar. Yakında tekrar görüşmek dileğiyle. Groningen'den sevgiler...







15 Ağustos 2017 Salı

İstanbul'dan Groningen'e Gidiş




Türkiye'den ayrılmadan önce telefon tarifelerinin değiştirilip, Türkiye'de yapılması gereken banka işlemlerinde sorun yaşanmaması için bankalara haber verilmesi, kullanılmayacak hizmetlerin kapatılması derken Groningen'e vardık. Peki 5 valiz, 3 sırt çantası ve 2 çocuklu yolculuk nasıl geçti diye merak edenler için yazayım. Uçak Amsterdam'a ineceği için Amsterdam'dan Groningen'e tren ile gitmemiz gerekti. Kötü olan ise bu hatta bir tamirat olduğu için trende bir kez, sonrasında da otobüs ile olmak üzere 2 değişim ile Groningen Tren İstasyonu'na vardık. Oradan ise valiz çok olduğu için taksi ile eve geçtik. Nazancığımın tavsiyesi ile Groningen'e giderken bineceğimiz tren biletleri uygun olsun diye facebook grupları olduğunu öğrendim ve Easy Group Return Tickets - ALL stations & routes - DUTCH BANK or PAYPAL grubundan Sreehari Tamraparani isimli kişiden bileti aldım. Daha doğrusu benim Hollanda'da hesabım olmadığı için arkadaşım benim için aldı. Ancak biletler gece geç vakitte gönderildiği için biletlerin çıktısını almadan uçağa bindik. Amsterdam'a inince biletlerin çıktısını almamamız gerektiğini öğrendik ama nerede çıktı alacağımızı bulmak zor oldu. Servis point yazan bir yerden tanesi 3.5 eurodan çıktı aldık. Ancak sonradan öğrendim ki  şu uygulama da aynı işi görüyormuş: http://www.ns.nl/en/travel-information/ns-on-your-mobile/travel-planner-xtra.html. Yani çıktı almaya gerek yokmuş. Yazarken kısa ama yaşarken uzun geçen yolcuğumuz sonunda yeni evimize sağ salim vardık. Peki Groningen'deki yaşam nasıl merak ediyor musunuz? Bir sonraki yazıyı bekleyin derim. Sevgiler...

Not: Biz bilet alırken sorun yaşamadık ama biz geldikten sonra bilet alma koşulları değiştirildi tren şirketi tarafından. Dolayısıyla yukarıdaki kişinin güvenilirliği konusunda da emin değilim artık. ama üzülmeyin. İki tane sayfa buldum her ay düzenli olarak hollanda genelinde biletlerde uygulanan indirimleri görüp en uygun olanı seçebilirsiniz. 

30 Temmuz 2017 Pazar

Hollanda 2219 "Kurumda yapılan işlemler ve TÜBİTAK burs başlatma belgeleri"

En kötüsü beklemek...Bu bekleyişte ki en endişe verici durum ailemin vizesinin benimle aynı anda çıkmaması ve bu nedenle aynı anda gidememekti. Diğer bir durum ise bu işlere ne kadar erken başlarsanız başlayın hep bürokratik işler nedeniyle gecikmeler yaşanması. Süreç sizin dışınızdaki değişkenlere de bağlı olduğu için müdahale edememek, hele de benim gibi son dakika işlerinden hoşlanmayan her şeyin vaktinden önce hazır olmasını tercih eden biri iseniz, bu süreç sıkıntılı geçiyor.
 Vize işlemleri için beklerken bu arada okulda yapmam gereken şeyler vardı. Devlet üniversitesinde çalıştığım için, TÜBİTAK kurumumdan görevlendirme yazısı istiyor. Bu görevlendirme yazısının çıkması en az bir ay sürdü. Bürokratik işlerde ne yazık ki durum bu. Bunu nasıl çıkardım derseniz ben bir dilekçe ile bölümüme başvurdum. Bölümde benim için üstte yazdı ve bir görevlendirme yazısı çıktı. Ücretli görevlendirildiğim için bir kefaletname düzenlenmesi gerekti. Kefaletnamedeki kefiller eğer devlet memuru olursa noter işlemini notere gitmenize gerek kalmadan dekanınız yapabiliyor. Bizim okulda böyle en azından ama TÜBİTAK için düzenlenecek olan kefaletnamenin noterde yapılması şart. Ben ayrıca görevlendirmemin ingilizce versiyonunu, içinde ne kadar maaş alacağımı belirtecek şekilde, yazdırıp çıkarttırdım ki gerekirse gelir olarak konsoloslukta gösterebileyim diye ama gerekmedi. Ancak ev tutarken ve bazı diğer işlerde bu belge gelirimi belgelemek için işime yaradı.  TÜBİTAK için hazırlanacak olan kefaletnameyi yaptırmakta ayrı bir macera oldu. Kadıköy'de notere gittik ama onlar TÜBİTAK'ın hazır gönderdiği ve içine sadece bilgilerimizin girilip düzenleyeceği kefaletnamenin uygun olmadığını bunu yapamayacaklarını,  kefillerim evli olduğu için ayrı bir belge gerektiğini ve bu işin bir gün süreceğini söyledi. Aslında adam işi yapmamak için her türlü engel teşkil eden şeyi sıraladı. Oradan çıkıp başka bir yere gittik hiç sorunsuz işler halledildi. ancak bu kefaletmane oldukça pahalı yapılıyor. Bursu alacağınız para cinsinin o günkü merkez kuruna bakıp bir işlem ücreti alıyorlar. Ben 575 TL ödedim. Sadece yazma parası 165 TL idi.  Hazırlıklı gidin notere. Bu yazdığım da gösteriyor ki bu işlere kalkışırken biraz birikmiş paranız olsa iyi olur.
Tüm bunlar hazırlanıp konsolosluktaki işlerimizde tamamlandıktan sonra TÜBİTAK'a burs başlatmak için bazı belgeler göndermeniz gerekiyor. Benim gitmeyi planladığım tarih Hollanda'dan ailem için gelecek belgelerin gecikmesi nedeni ile sarkınca görevlendirme tarihim ile gideceğim tarih arasında bir uyumsuzluk oldu. Görevlendirmeyi yenilemem uzun zaman alacaktı. Ancak okulda bu konularla ilgilenen kişi oldukça yardımcı oldu ve imdadıma şu yasa yetişti. 657 Sayılı Devlet Memurları Kanunu'nun 78. Maddesinde " İzin bitiminde yol süresi hariç 15 gün içinde görevlerine dönerler." ifadesi gereğince yeni görevlendirme ile arada 10 günden az fark olacağı için okul görevlendirmesi yenilenmeden TÜBİTAK önceki görevlendirmem ile başvurumu kabul etti.
Bursunu başlatmak için ne yapmalısınız zaten size gelen yazıda oluyor ama ben yine de tekrar edeyim. Bursu hangi tarihler arasında kullanacağınızı ve banka bilgisini içeren imzalı bir dilekçe yazmalısınız. Dilekçenizde TC kimlik numaranızı da belirtmeyi unutmayın. Kefalet senedi ve kefiller için istenen belgeler, ayrıca "Uyulması gereken kurallar" başlıklı bir yazı var bunun çıktısını alıp her sayfayı paraflayıp son sayfada imzalamanız gereken yeri de imzalamayı unutmayınız. 
Uçak biletlerinizi almak için https://seyahat.tubitak.gov.tr adresinden form doldurmanız gerekiyor. Eşime de burs çıktığı için ikimiz adına  form doldurdum. Ayrıca kızlarımıza bilet alacağımız için TÜBİTAK'ın bizim biletlerimizi alacağı şirket bilgilerinden onları arayarak kızlar için de bilet aldık. Tabi işler gecikince bilet işi son dakikalara kaldı ve oldukça pahalıya geldi. 
Bürokratik engeller birer birer aşılırken önümüzde hazırlanması gereken valizler ve götürülmeye karar verilmesi gereken eşyaları seçmek işine geldik...Bir sonraki yazıda aşacağımız başka engelleri sizinle paylaşmak üzere, sevgiyle kalın...